گروه علوم تجربي زرين دشت

گروه علوم تجربي زرين دشت
ارايه مطالب علمي- نمونه سوال - آزمايش جالب-علوم راهنمایی و ... 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب

هپاتیت ( ب ) ( B )

هپاتیت چیست ؟ عامل آن چیست ؟
به التهاب و ورم کبد هپاتیت گفته می شود که در میان عموم مردم به یرقان مشهود است . اگر بیماری و علائم آن کمتر از 6 ماه طور بکشد ، هپاتیت حاد و اگر بیشتر باشد ، هپاتیت مزمن گفته می شود . هپاتیت بیشتر در اثر عفونت های ویروسی اتفاق می افتد که از همه شایع تر به وسیله ی ویروس های هپاتیت ( A – آ ) و ( B – ب ) است اما ممکن است در اثر ویروس های هپاتیت C و D و E و یا ویروس ایدز نیز می باشد از آن جایی که امروزه در کشور ما هپاتیت B شایع تر است در این بروشور اطلاعاتی هر چند مختصر می آموزیم .


علائم هپاتیت B چیست ؟
این بیماری در اکثر موارد بدون علامت بوده و یا بسیار خفیف است . اما در مواردی که بیماری علامت دار است خود را به صورت ضعف و بی حالی ، تب و تهوع  ،استفراغ ، اسهال و بی اشتهایی و درد در سردل یا ناحیه راست و بالای شکم نشان می دهد و سپس ممکن است زردی چشم و پوست ظاهر شود و همچنین امکان دارد فرد دچار گرفتاری سایر نقاط بدن نظیر سینه پهلو ، ناراحتی کلیه ، درد مفاصل و بثورات جلدی شود .


راه انتقال ویروس هپاتیت نوع B چیست ؟
1) استفاده از فرآورده های خونی آلوده       2) تماس با خون فرد آلوده         3) انتقال از مادر به جنین و نوزاد            4) خالکوبی و حجامت        5) تماس جنسی        6) در ترشحات دهان و چشم و شیر افراد مبتلا به بیماری هپاتیت B ویروس وجود دارد ولی امکان انتقال بیماری از این طریق بسیار کم است .
تأثیر واکسن هپاتیت B چیست ؟
اگر هر سه نوبت واکسن هپاتیت B به فواصل منظم زده شود . تا 80 الی 90 درصد شخص را در برابر ابتلا به هپاتیت B به مدت 5 سال ایمن می کند .
عوارض واکسن هپاتیت B چیست ؟
عوارض این واکسن بسیار کم و جزیی بوده و ممکن است باعث قرمزی و ورم محل تزریق ، گاهی درد عضلانی خفیف و تب کمتر از 38 درجه سانتیگراد می شود که پس از مدتی از بین می روند .
چه نکاتی را بایستی در درمان هپاتیت B رعایت نمود ؟
1) بر حسب شدت بیماری استراحت نمود . 2) برای جلوگیری از استفراغ و تهوع شدید بیمار غذاهای چرب کمتر مصرف شود .  3) غذای باب طبع بیمار تهیه شود و هر زمان که مایل بود عذای مناسبی به او داده شود .  4) مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ( نظیر کمپوت سرد ، عسل ، خرما ) را مختصری افزایش دهند .  5) از مصرف مشروبات الکلی خودداری شود .  6) در صورت لزوم فقط با تجویز و نظر پزشک از داروها استفاده کنید .  7) در صورتی که فرد بیمار از قرص های جلوگیری از حاملگی استفاده می کند تا حصول بهبودی و نیز 6 ماه یک سال بعد جهت معاینه و بررسی های آزمایشگاهی به پزشک خود مراجعه کند .

هپاتیت مزمن نوع ( ب ) B چیست ؟
زمانی که التهاب و عفونت کبد بیش از 6 ماه طول بکشد و ویروس هپاتیت B در داخل بدن فعال باشد و صدمه ی کبدی ادامه یابد ، اصطلاح هپاتیت مزمن فعال گفته می شود .
عاقبت هپاتیت مزمن نوع B چیست ؟
تعدادی از این بیماران در طی چندین سال ( 5 تا 10 سال ) دچار نارسایی شدید کبدی ( موسوم به سیروز ) می شوند که اگر در درمان صورت نگیرید ، میزان عوارض بیشتر وسیع تر خواهد بود .
آیا هپاتیت مزمن نوع B درمان دارد ؟
بلی خوشبختانه با پیشرفت علم امیدهای زیادی در درمان چنین حالتی به وجود آمده است . آنچه که فعلاً مورد اتفاق نظر اکثر محققین ، استفاده از ماده ای موسوم به اینترفرون – آلفا است . این دارو در واقع یکی از اجزاء سیستم ایمنی بدن بوده و باعث تحریک بدن در از بین بردن و یا سرکوب فعالیت ویروس هپاتیت B می شود .
این دارو به صورت آمپول بوده و بسیار گران است و معمولاً به مدت 6 ماه تجویز می شود .
عوارض اینترفرون – آلفا چیست ؟
عوارض این دارو عبارتند از : ضعف و بی حالی ، تب ، لرز ، خارش و از همه مهم تر شوک حساسیتی و کاهش برخی از گلبول های خون ( خصوصاً کاهش گلبول های سفید و پلاکت ها ) این دو مورد آخر کم اتفاق می افتد و به همین دلیل بایستی مراقب بود و به طور مرتب به پزشک معالج مراجعه نمود .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ یک شنبه 11 تير 1391برچسب:, ] [ 15:18 ] [ خاجو ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

بانك سوال نوبت اول و نوبت دوم علوم اول - دوم و سوم راهنمايي - آزمايشهاي مكمل كتاب - مطالب علمي و جواب پرسشهاي كتاب علوم تجربي راهنمايي
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 187
بازدید کل : 67989
تعداد مطالب : 258
تعداد نظرات : 41
تعداد آنلاین : 1


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت






<-PostTitle->